13 d’octubre de 2021

El futur del servei d'última milla: post COVID-19

Aprendre a adaptar-se


El context de pandèmia global pel COVID-19 ha forçat a canviar molts comportaments i tendències de la societat. Ens ha fet replantejar les nostres prioritats i valors, modificar la nostra manera de comprar i què comprar.


En el cas del transport, les restriccions en la mobilitat i les mesures i restriccions de confinament social han fet que es reformulin els processos de compra, distribució i lliurament. A més, les agències de transport han hagut d'adaptar-se a les noves tendències de consum dels clients i a les seves demandes i expectatives amb la compra realitzada.

Què ha passat amb la pandèmia del COVID-19?


En termes generals, es pot dir que, durant els primers mesos de la pandèmia, les vendes realitzades a través de canals en línia i plataformes de e-commerce van augmentar exponencialment. Això es deu fonamentalment al tancament obligatori de les botigues i els espais comercials de venda al detall. Totes aquestes superfícies comercials es van veure forçades a replantejar els seus canals de venda i potenciar l'en línia o la venda telefònica per a seguir amb el seu negoci i continuar oferint els seus serveis als clients.


En el cas dels electrodomèstics, ens trobem amb un bé de consum essencial per a la vida de les persones. La demanda no es va veure afectada durant la crisi sanitària, encara que sí que es va dificultar l'accés a les superfícies per a comprar-los per diverses raons. La clau està doncs en com les agències de transport garantíem l'arribada dels electrodomèstics als nostres clients durant el període de confinament.

Les plataformes e-commerce van augmentar exponencialment amb la pandèmia.

La mobilitat es va veure reduïda a nivells inconcebibles abans de l'inici de la pandèmia, sent aquest un punt clau en el desenvolupament del transport d'última milla en temps de COVID-19. Les agències de transport vam poder assumir grans volums de comandes per a posar en repartiment perquè no hi havia trànsit urbà ni interurbà. Això millorava els temps de transport i lliurament i facilitava també unes parades per a càrrega i descàrrega i recepció final per part del client més eficients i ràpides. La reducció del trànsit i la congestió urbana i l'eficiència en els processos de càrrega, descàrrega i instal·lació repercutien molt positivament en una bona experiència de compra de l'electrodomèstic per al consumidor.

Les agències de transport vam poder assumir grans volums de comandes per a posar en repartiment perquè no hi havia trànsit urbà ni interurbà.

La situació actual


Actualment, amb la volta progressiva a la normalitat, les ciutats tornen a omplir-se de cotxes i el trànsit interurbà augmenta. Això planteja diverses problemàtiques que qüestionen la sostenibilitat de la volta a la normalitat en termes tant d'eficiència com mediambientals.


El focus està ara posat en algunes solucions que poden ajudar a les agències de transport i als operadors logístics a establir unes pràctiques que millorin el transport d'última milla en un context de post-pandèmia.

Solucions i polítiques: BCG davant aquestes mesures


Les grans ciutats com Barcelona o Madrid ja estan implementant polítiques de limitació de l'entrada de turismes en zones cèntriques per qüestions de reducció de les emissions de CO₂ i altres gasos contaminants. També s'està limitant el trànsit dins de les ciutats per a facilitar als vehicles de transport de mercaderies poder anar més ràpid en els seus lliuraments i ser més eficients amb els seus recursos. La idea d'arrel és la de reduir els turismes particulars per a poder deixar espai de circulació als vehicles comercials i de transport de mercaderies.


En aquesta mateixa línia, experts també plantegen la implementació de plataformes de gestió de les places dedicades a càrrega i descàrrega amb l'objectiu de millorar la mobilitat a les ciutats. Els seus estudis apunten al fet que, en algunes franges horàries, la demanda de les places de càrrega i descàrrega pot ser superior a l'oferta disponible. La sobredemanda d'aquestes places de càrrega i descàrrega significa que els vehicles de transport i de repartiment de mercaderies han de buscar alternatives per a parar com pot ser estacionar en doble fila o continuar donant tornades fins que s'allibera una plaça d'estacionament.

Hem de limitar l'entrada de turismes i limitar el trànsit de les ciutats.

En el nostre cas, l'alternativa d'aparcar més lluny i arribar caminant al destí no és factible, perquè els electrodomèstics solen ser pesats i difícils de manejar. A més, el fet que el nostre servei de lliurament de la comanda implica també la instal·lació d'aquest significa que els nostres treballadors han d'estacionar el vehicle en els llocs apropiats per a poder desenvolupar el seu treball amb garanties i amb seguretat. Una falta de llocs d'estacionament especialitzats per a càrrega i descàrrega significa més temps que el client ha d'esperar per a rebre el seu paquet i, a la llarga, implica menys lliuraments i instal·lacions diàries per als nostres equips de transport.


Les plataformes de gestió de les places d'estacionament de càrrega i descàrrega permetrien poder reservar amb antelació l'aparcament. Això incentiva la planificació del servei de logística al mateix temps que podria dissuadir a algunes empreses de transports de repartir únicament en hores punta.


Altres estratègies com la construcció i potenciació d'una xarxa de punts de lliurament i recollida o la construcció de magatzems urbans no serien aplicables en el cas del transport d'última milla d'electrodomèstics. Doncs, per a les agències de transports de milla blanca, les dimensions dels magatzems requerides no són possibles dins de les grans ciutats. Tampoc és factible l'opció dels punts de lliurament i recollida del paquet ja que es perd el sentit del que nosaltres entenem com a transport d'última milla que comprèn el lliurament i instal·lació del producte.

El transport d'última milla comprèn des del lliurament i instal·lació.

Canvi de mentalitat


La crisi sanitària provocada pel COVID-19 ha posat de rellevància l'existència d'altres maneres d'entendre el transport d'electrodomèstics i la logística en general. Hem estat treballant en unes condicions inconcebibles fa solament uns mesos i això ha suposat una millora en els lliuraments i els serveis de logística.


És responsabilitat de tots els agents que intervenen en els processos de transport, logística i instal·lació d'electrodomèstics i altres mercaderies poder assegurar-nos un futur més fàcil i eficient.


En resum: què fer


En conclusió, les agències de transport d'electrodomèstics hem de plantejar una logística d'última milla que sigui efectiva, òptima, sostenible i enfocada al client.


Com hem vist, quan ens referim a l'última milla logística de línia blanca, estem parlant dels últims quilòmetres que un electrodomèstic recorre abans d'arribar a la casa del consumidor final. Per a nosaltres, en BCG, aquest servei d'última milla també inclou la instal·lació i posada en marxa de l'electrodomèstic en el moment del lliurament.

El teu producte arriba a les mans del client a través del nostre equip d'especialistes que l'instal·len i el posen en marxa.

Les claus per a entendre què és la logística d'última milla se centren entorn a conceptes com el temps i els costos de transport i instal·lació. També giren al voltant del rol de diferents agents que intervenen en el procés, com són els treballadors de les agències de transport o el consumidor final. Altres temes com el trànsit urbà i interurbà, les places d'estacionament de càrrega i descàrrega o qüestions mediambientals també són claus per a entendre la importància de la logística d'última milla avui dia.


És per tot això que, des de BCG, creiem en un bon enteniment de l'última milla logística com a servei de transport en la Península i les Balears. Volem continuar sent experts en l'última milla logística del nostre futur.

Utilitzem cookies